Saturday, August 25, 2007

juz think about it...

Tudung…. Bertudung ngan tak bertudung… tak bertudung ngan tudung… hurm… susah nak ckp… aku tak pakai tudung… dulu aku pakai. Tapi dulu, kecik2..mak aku yang pakaikan.. kuar rumah jer, pakai tudung… tapi aku tak tau aku pakai tudung tu sebab apa... yang aku tau, aku pakai tudung sebab nak kna puji baik.. nk dpt pahala... bila dah pindah kt tmpat baru… aku tgk suasana yg baru… kalo dulu, bagi aku semua org yg x pakai tudung 2, jahat… sebab apa? Sbb stereotaip masyarakt sekeliling… budak umur 10-11 tahun mcm aku, apa reti.. ikut jer apa org2 tua ckp… aku blaja byk benda kat tmpat baru… aku membesar kat situ.. cara aku berfikir pun, tak mcm waktu aku kecik2 dulu.. pemikiran aku berkembang dekat tmpat yang lebih byk cabaran… mle2 tu, aku kejap pakai, kejap tak pakai. Lme2, x pakai troz.. Family aku nak aku pakai tudung… aku tau.. tapi, ntahlah….. tak tau nak ckp mcm mner… bukan aku tak nak pakai tudung.. nak.. sapa tak nak pahala…tapi... yelah.. kalau nak btikam lidah pun, aku ttap tau yang aku ni salah.. dah terang2 tulis kat dlm Al-Quran... nak sanggah apa lagi.. tapi buat apa aku pakai tudung kalau kejap pakai, kejap buang… buat apa aku pakai tudung kalau perangai aku tak mcm solehah-solehah yang lain.. aku tak nak pakai tudung semata-mata sbb nak ikut fesyen..ikut trend… bagi orang lain.. what’s a big deal??? Knapa nak psoalkan..?? tp bg aku… it’s a big deal.. ayah aku pernah gak tegur aku pesal tak pakai tudung… mak aku selalu nasihat aku, pakai tudung.. akak aku kadang-kadang perli aku sebab tak pakai tudung.. pandang aku ni mcm la aku bwat jahat.. aku pernah bertengkar ngan abang aku semata-mata pasal aku tak pakai tudung… kurang ajar?? Mungkin… tapi aku hanya akan hormat dekat orang yang tau nak hormat aku.. aku paham, sebagai abang dia ada hak nak tegur aku… tapi bukan dengan cara sengaja untuk memalukan aku… Tak betul la cara tu.. degil??? Mmg aku degil.. aku tau, dosa tak pakai tudung… aku tetap akan pakai tudung jgk satu hari nti… dengan peribadi yang seindahnya... insya-ALLAH…
Cumanya, aku tak berapa setuju la dgn pandangn sesetgh org tu.. tak pakai tudung ni, jahat kerw?? Makcik2 kat kg yang ske wat mesyuarat tingkap tu, slalu dok ngata anak dara org… tak pakai tudung, toksah kawan.. jahat… memang ler dia ngata… anak dier baik.. sopan-santun… solat tak tinggal… pijak semut pun tak mati la ibaratnya… tapi tu depan diorang jer.. diorang tak tau perangai anak diorang yang sebenar.. kuar rumah elok btudung litup.. sampai kat luar, jpe kwn2,, jgnkan tudung, bju pun dah jadi singkat… yang ada boyfren tu, kissing2la… pelok2 la… bukan aku nak ngata pasal ni lebey2.. ye lah.. masing2 pnyer hal, kan… aku memang tak amek pusing pun… tapi kalo yang btudung pun bwat bnda2 mcm tu… apa kes??? Makcik2 tu, apa tau… diorang dok lar kritik anak org berbakul2… anak diorang??? kesian…. Mamat-mamat yg blagak ‘alim’ kat luar tu, kalo nak cari awek, nak awek yang bertudung… tapi apa bezanya??? Tetap buat bnda yang tak snonoh jgk… aci kerat jari la… mne ada org yg masyuk bcinta tak penah pegang tangan??? Ada ker??? May b ada kot..tp untuk bujang-bujang tlajak yang mak bapak carikan bini, crikan laki…xpun untuk org yg betul2 soleh ngan solehah jerw… yg lelain… hurm…. Sedey aku tgk kdg2 tu…. Elok jer nasihat awek pakai tudung, tapi…ajar awek buat bnda yag bukan2…ble perut awek da besar, senang2 jer suwoh gugurkan.. tak de belas kasihan lgsung.. awek yg takot mak bapak tau, takot kne hina, dgr lah ckap boyfren.. what a stupid…! Dgn manusia, takot.. nk sorok.. ngn TUHAN??? Nk kata boyfren jer yg salah, tak boleh gak.. tepuk tangan sebelah tangan; mana ada bunyi………………
Suci ker org yang pakai tudung tu…? Tercela ke maruah org yg tak pakai tudung tu…? Berapa ramai perempuan bertudung yang dah hilang maruah…x de harga diri… yang tak pakai tudung pun sama… So??? Pakai tudung ker.. tak pakai ker… sama jerk… semua pun buat bnda yang sama… buat jahat dapat dosa… buat baik dapat pahala… tpulg kat individu 2 lar…. Mana satu jalan yang dia nak pegi.. nak nilai orang bkn dari luaran… lain lah kalau luaran seseorg tu mmg dah jelas jahatnya….


Rantau_Alam
Idora Che Hassan
25/08/07
1527pm

4 comments:

apit said...

btol2...aku sokong 100% pndapat ko tntag etika bertudung neh, x yah pegi jaoh lar, tgk dlm tv sudah...bsepah awek yg pkai tudung bwt bnda x snonoh kn?? salah siapa sbenarnya? mak bapak dok umah tgk tv, yg ank dok berpoya2 ngan jantn, time kuar elok je, sopan je mak bapak tgk, tub2..jmpe je jntan, abes tercabut sume...apa kjadah nya sume ini?? hak3!!!

apit said...

btol2...aku sokong 100% pndapat ko tntag etika bertudung neh, x yah pegi jaoh lar, tgk dlm tv sudah...bsepah awek yg pkai tudung bwt bnda x snonoh kn?? salah siapa sbenarnya? mak bapak dok umah tgk tv, yg ank dok berpoya2 ngan jantn, time kuar elok je, sopan je mak bapak tgk, tub2..jmpe je jntan, abes tercabut sume...apa kjadah nya sume ini?? hak3!!!

amer zaman said...

aku tak boleh telan semua pendapat kau kerana aku juga ada pendapat.
aku tak boleh palingkan semua pendapat kau kerana aku juga ada pendapat.

apa yang baik bagi kau, tetap baik pada kau.

Anonymous said...

my advise is...
`dont ever think listen about what ppl are saying or thought about you. it was `you` who the one who suppose to listen to. just listen to yourself. do what you wanna do. kalau ayik nak kene dgr ckp org je, sampai bile boleh selesai?`

about ur parent & ur siblings,
u can`t jugde or hate them for yelling or mad at you about wearing vile or not. sbb tu dah mmg tanggungjawab drg utk tegur & nasihat you as their daughter & sibling. but at the end, you, the one who suppose to `chose` and decide. next time jgn `shouted` dulu, why not, you just listen & tarik nafas dalam2. pakai ke tidak terpulang. u`re almost 20th! :p

salam cenderawasih